loading...
هيات جوانان قمر بني هاشم(ع)عاشوراييها
خادمان اهل بيت(ع) بازدید : 229 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

 

ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه و روز دختر به همه ی محبان اهل بیت

در این مقاله میخوانیم

- فرایند تصویب روز ملی دختران

- اهداف و دلایل نام گذاری

- مقام و جایگاه دختران در اسلام

 

ادامه مطلب..

فرایند تصویب روز ملی دختران

در کشور  ما جهت نام گذاری روزها و ثبت آن در تقویم رسمی ، ابتدا افراد، گروهها، مجامع یا سازمانها، پیشنهادی را برای درج یک روز در تقویم به کمیته “بررسی نامگذاری روزها در تقویم” در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارائه می کنند. آن کمیته پس از بررسیهای کارشناسی، نظر خود را همراه با ذکر دلایل به شورای فرهنگ عمومی گزارش می کند؛ این شورا نیز پس از بحثهای کارشناسی، موضوع را به رای می گذارد؛ در صورتی که پیشنهاد مطرح شده تصویب بشود پیشنهاد برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی می رود و در آنجا به تصویب نهایی می رسد. پیشنهاد نامگذاری روز ملی دختران همزمان با روز ولادت حضرت معصومه(س) و درج آن در تقویم رسمی کشور، اولین بار از سوی فرهنگسرای دختران مطرح شد و پس از بررسی در مجموعه امور زنان شهرداری تهران به کمیته مذکور، ارائه گردید و با طی نمودن مسیر قانونی خود نهایتاً در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقرر گردید از سال ٨٦  اول ذیقعده روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملی دختران در تقویم ها درج گردد.سازمان فرهنگی وهنری، فرهنگسرای دختران، سازمان تبلیغات اسلامی، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آستان مقدس امام رضا(ع)، سازمان ملی جوانان، آموزش وپرورش، مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری، بسیج خواهران، شورای فرهنگ واجتماعی زنان، سازمان صدا وسیما، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و امور بانوان شهرداری تهران از اعضای شورای سیاست گذاری گرامیداشت روزملی دختران هستند.

 

اهداف و دلایل نام گذاری

از دیدگاه طراحان و پیشنهاد دهندگان نام گذاری روز تولد حضرت معصومه (س) به عنوان روز ملی دختران، از آنجا که دختران در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند ؛ برنامه‌ریزی متناسب با جنسیت برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . و این نامگذاری می تواند چند موضوع حائز اهمیت را در جامعه مورد توجه قرار دهد :

١. “شخصیت حضرت معصومه(س)“ و ابعاد شخصیتی ایشان در جهت " الگو سازی” برای گروه مهمی از جامعه به عنوان دختران مسلمان، پیشرو و تحول آفرین .

٢. این نامگذاری در واقع توجه همگان را به گروهی از جامعه با عنوان دختران که موجودیت آنها در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است جلب می نماید . دخترانی كه نقشی سرنوشت ساز در حال و آینده جامعه داشته، مادران فردایند و تربیت صحیح آنها تضمین موفقیت جامعه آینده است. به یقین در یک جامعه هرچه دختران جدی‌تر، پرتلاش‌تر، مهذب‌تر، و بااخلاق‌تر باشند، جامعه با سرعت بیشتری به سمت شکوفایی، کمال و سعادت حرکت می‌کند .

٣. سایر آثار مثبت دیگر که این نامگذاری به دنبال خواهد داشت از قبیل ؛ تبیین و گسترش جایگاه و مقام دختران در دین مترقی اسلام، تأکید بر نقش دختران در فرهنگ ایران اسلامی؛ هویت یابی و خودشناسی دختران، گسترش فرهنگ خودباوری، حیا و حجاب در میان دختران، اصلاح نگرش های جامعه، خانواده و رسانه‌ها نسبت به دختران، تبیین جایگاه دختران در انقلاب و جمهوری اسلامی، بررسی نیازمندی ها و خواسته های مشروع آنان، میزان امكانات، موانع و آسیب های فراروی دختران جامعه، مقابله با خرده فرهنگهای غلط، خنثی سازی تبلیغات سوئی که متاسفانه درجهان بر علیه اسلام می شود و مطرح می کنند که زنان و دختران در بین مسلمانان از جایگاه حقیقی و حقوق حقه خودشان برخوردار نیستند. و بالآخره اینکه وجود یک روز رسمی به نام روز ملی دختران می تواند توجه جامعه را در عرصه داخلی و هم در عرصه جهانی به این موضوع مهم جلب کند که همواره حضور، شخصیت، فعالیت و تأثیر وجودی دختران برای حال و آینده جامعه بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

مجموعه عوامل فوق سبب گردید تا  پیشنهاد دهندگان به منظور الگوسازی برای دختران و پاسخگویی به نیازهای متنوع آنان، اثبات هویت و شکوفایی خلاقیت‌هایشان، طرحی ارایه نمایند كه بر اساس آن روز میلاد حضرت معصومه (س) روز دختران نامگذاری شود. چنانکه رئیس فرهنگسرای دختران تهران، در  نامه ای به دكتر محمود احمدی نژاد، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی، آورده است " پس از بررسی های كارشناسانه و بهره مندی از نظرات مشورتی صاحبان اندیشه اسلامی و مجامع مرتبط، روز میلاد حضرت معصومه (س) به عنوان روز ملی دختران، پیشنهاد می گردد." در این نامه، از رئیس محترم جمهور و ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست شده، تا ضمن توجه به این پیشنهاد و تصویب و اجرایی كردن آن، فرصتی برای پرداختن به دختران جامعه اسلامی و ارایه الگویی فراگیر و منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی فراهم آید.

 

مقام و جایگاه دختران در اسلام  

آموزه های مترقی اسلامی با احیاء و اصلاح جایگاه زن در جوامع مختلف بشری، پدید آوردنده تحوّلى مثبت و شگرف درتبیین جایگاه دختران و تكریم شخصیت و حقوق آنان بوده و همواره مبیّن اوج تكریم و تجلّى ارزشهاى والاى انسانى دختران می باشد.چنانکه پیامبر اكرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله با تمام عظمتش به زنان و دختران احترام مى‏گذاشت ؛ آن حضرت در برخورد با دخترش فاطمه علیهاالسلام همگان را به حیرت وامى‏داشت. مكرر دست دخترش فاطمه علیهاالسلام را مى‏بوسید و مى‏فرمود: «پدرش فداى او باد.» و زمانى كه حضرت عازم سفر بود فاطمه علیهاالسلام آخرین كسى بود كه پیامبر از او خداحافظى مى ‏كرد و در بازگشت نیز زودتر از هر كسى به دیدن وى مى‏رفت و مى‏فرمود: «بوى بهشت را از دخترم فاطمه استشمام مى ‏كنم.» رسول مكرّم اسلام (ص) با این سخنان و برخورد عملى با دختر خود، علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهل‏بیت علیهم‏السلام و تأكید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، مى‏خواستند به تمامى انسانها ثابت كنند كه در آخرین دین الهى، «دختران و زنان» از كرامت و جایگاه خاصّى برخوردارند. همچنین آن فرستاده بزرگوار میزان سنجش و ارزش مردان را در نوع برخورد و تعامل با زنان و دختران دانسته و مى‏فرمود: «بهترین شما (مردان) كسى است كه براى زنان و دخترانش بهترین باشد.» همچنین در فرهنگ اهل‏بیت علیهم‏السلام نیز که ریشه در وحى و كلام الهى (قرآن) دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصّى برخوردارند. تعابیر زیبا و بلندى كه براى دختران به كار گرفته شده است، حاكى از این موضوع است. در سخنان معصومان علیهم‏السلام از دختران با واژه‏هایى چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیكى) یاد شده است؛ كه هر یك، نشان از امتیاز و ویژگى خاصّ طبیعى و روحى دختران دارد. لذا به حق مى‏توان دین مبین اسلام را بنیان‏گذار تكریم دختران و زنان دانست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هيات جوانان قمر بني هاشم(ع)عاشوراييها مراسم هفتگي خود را از سال84 با هدف آشنا شدن جوانان با فرهنگ عاشورايي آغاز كرده است.اميد است ما را در رسيدن به اين هدف ياري نماييد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج) چند صلوات هدیه می کنید؟
    ادعيه و زيارت

      

    آمار سایت
  • کل مطالب : 239
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 42
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 355
  • باردید دیروز : 108
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,264
  • بازدید ماه : 3,934
  • بازدید سال : 19,636
  • بازدید کلی : 259,824
  • کدهای اختصاصی